Części Niemieckich samolotów na stacji towarowej w Oleśnicy

Bardzo ciekawy dokument dotyczący powojennej Oleśnicy przekazał mi Piotr Lewandowski z Fundacji Thesaurus, za co bardzo dziękuję! Jest to spis pochodzący z 1946 roku Centralnego Zjednoczenia Przemysłu Lotniczego, z którego wynika, że na stacji towarowej w Oleśnicy zgromadzono bądź przygotowano do transportu różne części samolotów. Przypuszczać należy, że pochodziły z Niemieckich maszyn i prawdopodobnie trafiły w to miejsce z bazy Luftwaffe, która znajdowała się na oleśnickich lotniskach. Spis sugeruje, że są to części pochodzące z demontażu – „ oraz części samol. ok 2 ton” (Sic!)

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png

Najprawdopodobniej wymontowane z wraków zalegających w bazie. Dlaczego nie zostały wywiezione przez szabrujące Oleśnicę wojska Radzieckie? Być może żołnierze spod znaku czerwonej gwiazdy bardziej zaabsorbowani byli grabieniem Głównych Warsztatów Kolejowych Reichsbahnausbesserungswerk Öls (późniejsze ZNTK), z których jak możemy przeczytać na stronie Marka Kamaszyły ( Oleśnickie Stowarzyszenie Miłośników Techniki Olsensium) „ Czołgami ściągane były wielotonowe suwnice, wywiezione zostały wszystkie obrabiarki, kompresory, dźwigi, zapadnie, urządzenia odlewnicze, spawalnicze, kowalskie” a być może potraktowano magazynowane części, jako mało wartościowy złom. Jaki był ich dalszy los? odpowiedź na to pytanie zapewne kryje się w przepastnych archiwach, w których jak widać można znaleźć wiele interesujących ciekawostek dotyczących powojennej Oleśnicy.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.