Schron przy dworcu PKP Oleśnica.

Obiekt usytuowany jest za budynkiem dworca, w kierunku prostopadłym do toru pierwszego peronu, na wysokości budynku Drużyn konduktorskich. Jest to budowla monolityczna wykonana najprawdopodobniej w latach 1942-43 roku na potrzeby ochrony obsługi dworca. Wejście do schronu znajduje się w piwnicach budynku a on sam sprawia wrażenie jakby został doklejony/dobudowany.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png

Z punktu widzenia obronnego obiekt znajduje się poza budynkiem dworca, który mógł stać się celem bombardowania, przylega do mniejszego budynku, który jest oddalony i wydaje się być mniej ważnym, tak że istniało duże prawdopodobieństwo ocalenia go podczas nalotu. Dodatkowym atutem jest fakt prostopadłego ulokowania, ponieważ gdyby nawet budynek uległ zniszczeniu osoby korzystające z ukrycia nie znajdowały się bezpośrednio pod nim a pod drogą.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png

Schron jak wspomniałam posiada wejście od piwnic budynku, wyjściem ewakuacyjnym była istniejąca do dziś czerpnia powietrza. Być może istniało jeszcze jedno wyście jednak trudno to określić oglądając obiekt tylko na jego powierzchni. Wydawać by się mogło, że takie ulokowanie schronu pod drogą jest delikatnie mówiąc bezsensowne, prawdopodobnie z tego samego założenia wyszli Niemcy wykorzystując to, jako atut, głównym celem bombardowań jest infrastruktura, ważne drogi, tory a nie kilkumetrowa nieutwardzona ścieżka.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png

Ta monolityczna szczelina OPL jest niewielka, jednak jej maskowanie perfekcyjne. Byłam w tym miejscu wielokrotnie, ot droga z niewielkim pagórkiem w zasadzie nic szczególnego, co mogłoby wskazywać na istnienie schronu w tym miejscu. Nawet patrząc na samo wejście do budynku „ Drużyn konduktorskich” po prawej stronie widzimy murek, który bardziej wskazuje na ścianę oporową skarpy niż schron.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png

Jak wygląda podziemna część schronu nie jestem w stanie powiedzieć, budynek jest opuszczony i zamknięty. Domniemać można, że w okresie powojennym był wykorzystywany przez PKP, jako magazyn, ale to na razie tylko domysły. Być może, gdy oleśnickim dworcem zacznie zawiadywać miasto również i ten budyneczek zostanie przejęty wraz z dworcem pojawi się szansa zinwentaryzowania obiektu wykonania dokumentacji fotograficznej, pomiarów. Obecnie trudno określić, kto jest w posiadaniu kluczy do budynku a samo uzyskanie pozwolenia na wejście do obiektu graniczy z cudem.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png

        

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.