Schron przy oleśnickim lotnisku.

Obiekt usytuowany jest na tyłach byłego lotniska w Oleśnicy przy torach linii kolejowej 181. Nie można tu posłużyć się sformułowaniem, a z takim się spotkałam, że jest to schron kolejowy. Od linii torów oddalony jest o 18 metrów i znajduje się na sztucznie usypanym wzniesieniu. Co prawda niektórzy twierdzą, że powstał do ochrony bocznicy kolejowej tudzież peronu, jaki gdzieś tu pod koniec wojny miał się znajdować. Jednak na ten temat zdania są podzielone i jak na razie nie ma jednoznacznych dowodów na jego istnienie.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png

Istnieją też poglądy, że był to „ Bunkier” ogniowy, czy też umocniony punkt ogniowy. Trudno się z częścią tej tezy nie zgodzić, posiada wieżyczkę, z której można było prowadzić ostrzał, jednak próbując brać się za opisywanie tematyki, jaka dotyczy umocnień i fortyfikacji należy zadbać o odpowiednią terminologię. W języku polskim opisującym sztukę fortyfikacji termin “bunkier” nie występuje – to wytwór medialny, który nie ma żadnego konkretnego znaczenia. W istocie bunkier to zasobnia na węgiel na kopalni lub parowcu (statku), a bunkrowanie to załadunek węgla.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png

Schron jest budowlą wybudowaną najprawdopodobniej pod koniec 1944 roku. Posiada jedno pomieszczenie dla załogi z systemem wentylacji grawitacyjnej, przylega do niego kolejne mniejsze wyposażone w drabinkę za pomocą, której można było dostać się na niewielką platformę zwieńczoną wieżyczką strzelecką. Ta została odlana z betonu bardzo słabej, jakości, oba pomieszczenia natomiast wybudowano z cegły. Wejście do schronu składa się z długiego korytarza, który w środkowej części ma wejście do pomieszczenia dla załogi. Z racji tego, że schron znajduje się na wzniesieniu wejście do niego znajdowało się na dwóch poziomach, z wyższego od strony torów do korytarza możliwe jest przez studzienkę z drabinką natomiast od strony lotniska do korytarza wchodzimy już z obniżonego poziomu.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png

Wszystko wskazuje, że schron był wykonany w wielkim pośpiechu, lichej, jakości beton, cegła oraz kostka granitowa, z której wymurowano korytarz i podstawę wieżyczki przemawia za tym, że schron został wzniesiony przez załogę bazy lotniczej i wybudowano go z tego, co było pod ręką. Najprawdopodobniej pełnił rolę punktu obserwacyjnego, można było z niego prowadzić ostrzał, posiadał, jako takie zaplecze dla załogi i chyba w takiej roli spełniał swoją funkcję. Prawdopodobnie nie został nigdy ostrzelany z większego kalibru, przy tak lichej konstrukcji nie miał szans na przetrwanie.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png

Pomimo swej konstrukcyjnej lichości, zachował się do naszych czasów. Jeszcze kilka lat temu był widoczny, obecnie utonął w gęstwinie samosiejek i krzewów. Ponoć kiedyś posiadał drzwi a wejście do niego z niższego poziomu było zamykane. Obecnie nie ma już po tym śladu jedynie pojedyncze śruby wystające z muru świadczą o tym, że obiekt posiadał zamknięcie.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie glut2-1-e1519931670300.png
UPROSZCZONY SCHEMAT SCHRONU

Autor

Paulina

Zobacz wszystkie posty

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.